Пасха священная нам днесь показася. Пасхальные песнопения

Воскресе́ние Твое́, Христе́ Спа́се, а́нгели пою́т на небесе́х, и нас на земли́ сподо́би чи́стым се́рдцем Тебе́ сла́вити.

Тропарь Пасхи, глас 5:

Христо́с воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в, и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Ипакои Пасхи, глас 4:

Предвари́вшия у́тро я́же о Мари́и и обре́тшая ка́мень отвале́н от гро́ба, слы́шаху от А́нгела: во све́те присносу́щнем Су́щаго с ме́ртвыми что́ и́щете, я́ко челове́ка? Ви́дите гро́бныя пелены́: тецы́те и ми́ру пропове́дите, я́ко воста́ Госпо́дь, умертви́вый смерть, я́ко есть Сын Бога, спаса́ющаго род челове́ческий.

Кондак Пасхи, глас 8:

А́ще и во гроб снизше́л еси́, Безсме́ртне, но а́дову разруши́л еси́ си́лу, и воскре́сл еси́, я́ко Победи́тель, Христе́ Бо́же, жена́м мироно́сицам веща́вый: Ра́дуйтеся! и Твои́м апо́столом мир да́руяй, па́дшим подая́й Воскресе́ние.

Задостойник Пасхи, глас 1:

А́нгел вопия́ше Благода́тней: Чи́стая Де́во, ра́дуйся, и па́ки реку́: Ра́дуйся! Твой Сын воскре́се тридне́вен от гро́ба и ме́ртвыя воздви́гнувый: лю́дие весели́теся. Свети́ся, свети́ся Но́вый Иерусали́ме, сла́ва бо Госпо́дня на Тебе́ возсия́. Лику́й ны́не и весели́ся, Сио́не. Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, о воста́нии рождества́ Твоего.

Ексапостиларий Пасхи

Пло́тию усну́в, яко мертв, Царю́ и Го́споди, тридне́вен воскре́сл еси́, Ада́ма воздви́г от тли, и упраздни́в смерть: Па́сха нетле́ния, ми́ра спасе́ние

ПАСХАЛЬНЫЙ КАНОН, глас 1-й

Песнь 1

Ирмос: Воскресения день, просветимся людие: Пасха, Господня Пасха! От смерти бо к жизни, и от земли к Небеси, Христос Бог нас преведе, победную поющия.

Припев:

Христос воскресе из мертвых (перед каждым тропарем канона)
Очистим чувствия, и узрим неприступным светом воскресения Христа блистающася, и радуйтеся рекуща ясно да услышим, победную поюще.

Припев:

Христос воскресе из мертвых
Небеса убо достойно да веселятся, земля же да радуется, да празднует же мир, видимый же весь и невидимый: Христос бо воста, веселие вечное.

Богородичны*:

(Поются со второго дня Пасхи то отдания)

(*Припев к ним: "Пресвятая Богородице, спаси нас", или "Слава...", "И ныне...".)

Умерщвления предел сломила еси, вечную жизнь рождшая Христа, из гроба возсиявшаго днесь, Дево всенепорочная, и мир просветившаго. Воскресшаго видевши Сына Твоего и Бога, радуйся со апостолы, Богоблагодатная чистая: и еже радуйся первее, яко всех радости вина, восприяла еси, Богомати всенепорочная.

Песнь 3

Приидите, пиво пием новое, не от камене неплодна чудодеемое, но нетления источник, из гроба одождивша Христа, в Немже утверждаемся.

Ныне вся исполнишася света, Небо же и земля и преисподняя: да празднует убо вся тварь востание Христово, в Немже утверждается.

Вчера спогребохся Тебе, Христе, совостаю днесь воскресшу Тебе, сраспинахся Тебе вчера, Сам мя спрослави, Спасе, во Царствии Твоем.

Богородичны:

На нетленную жизнь прихожду днесь, благостию Рождшагося из Тебе, Чистая, и всем концем свет облиставшаго. Бога, Егоже родила еси плотию, из мертвых, якоже рече, воставша видевши, Чистая, ликуй, и Сего яко Бога, Пречистая, возвеличай.

Ипакои, глас 4-й:

Предварившия утро яже о Марии, и обретшия камень отвален от гроба, слышаху от Ангела: во свете присносущнем Сущаго, с мертвыми что ищете, яко человека? Видите гробныя пелены, тецыте, и миру проповедите, яко воста Господь, умертвивый смерть, яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

Песнь 4

Ирмос:

На божественней стражи, богоглаголивый Аввакум да станет с нами и покажет светоносна ангела, ясно глаголюща: днесь спасение миру, яко воскресе Христос, яко всесилен.

Мужеский убо пол, яко разверзый девственную утробу, явися Христос: яко человек же, Агнец наречеся: непорочен же, яко невкусен скверны, наша Пасха, и яко Бог истинен совершен речеся.

Яко единолетный агнец, благословенный нам венец Христос, волею за всех заклан бысть, Пасха чистительная, и паки из гроба красное правды нам возсия Солнце.

Богоотец убо Давид, пред сенным ковчегом скакаше играя, людие же Божии святии, образов сбытие зряще, веселимся божественне, яко воскресе Христос, яко всесилен.

Богородичны: Создавый Адама, Твоего праотца, Чистая, зиждется от Тебе, и смертное жилище разори Своею смертию днесь, и озари вся божественными блистаньми воскресения. Егоже родила еси Христа, прекрасно из мертвых возсиявша, Чистая, зрящи, добрая и непорочная в женах и красная, днесь во спасение всех, со апостолы радующися, Того прославляй.

Песнь 5

Утренюем утреннюю глубоку, и вместо мира песнь принесем Владыце, и Христа узрим, Правды Солнце, всем жизнь возсияюща.

Безмерное Твое благоутробие адовыми узами содержимии зряще, к свету идяху Христе, веселыми ногами, Пасху хваляще вечную.

Приступим, свещеноснии, исходящу Христу из гроба яко жениху, и спразднуим любопразднственными чинми Пасху Божию спасительную.

Богородичны:

Просвещается божественными лучами и живоносными воскресения Сына Твоего, Богомати Пречистая, и радости исполняется благочестивых собрание. Не разверзл еси врата девства в воплощении, гроба не разрушил еси печатей, Царю создания: отонудуже воскресшаго Тя зрящи, Мати радовашеся.

Песнь 6

Ирмос:

Снизшел еси в преисподняя земли и сокрушил еси вереи вечныя, содержащия связанныя Христе, и тридневен, яко от кита Иона, воскресл еси от гроба.

Сохранив цела знамения, Христе, воскресл еси от гроба, ключи Девы невредивый в рождестве Твоем, и отверзл еси нам райския двери.

Спасе мой, живое же и нежертвенное заколение, яко Бог Сам Себе волею привед Отцу, совоскресил еси всероднаго Адама, воскрес от гроба.

Богородичны:

Возведеся древле держимое смертию и тлением, Воплотившимся от Твоего пречистаго чрева, к нетленней и присносущней жизни, Богородице Дево. Сниде в преисподняя земли, в ложесна Твоя, Чистая, cшедый, и вселивыйся и воплотивыйся паче ума, и воздвиже с Собою Адама, воскрес от гроба.

Кондак, глас 8-й

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, но адову разрушил еси силу, и воскресл еси яко победитель, Христе Боже, женам мироносицам вещавый: радуйтеся, и Твоим апостолом мир даруяй, падшим подаяй воскресение.

Икос

Еже прежде солнца, Солнце зашедшее иногда во гроб, предвариша ко утру, ищущия яко дне мироносицы девы, и друга ко друзей вопияху: О другини! приидите, вонями помажем тело живоносное и погребенное, плоть Воскресившаго падшаго Адама, лежащую во гробе. Идем, потщимся якоже волсви, и поклонимся, и принесем мира яко дары, не в пеленах, но в плащанице Обвитому, и плачим, и возопиим: о Владыко, востани, падшим подаяй воскресение.

Воскресение Христово видевше, поклонимся Святому Господу Иисусу, Единому безгрешному, Кресту Твоему покланяемся, Христе, и святое воскресение Твое поем и славим: Ты бо еси Бог наш, разве Тебе иного не знаем, имя Твое именуем. Приидите вси вернии, поклонимся святому Христову воскресению: се, бо прииде Крестом радость всему миру. Всегда благословяще Господа, поем воскресение Его: распятие бо претерпев, смертию смерть разруши. (Трижды)

Воскрес Иисус от гроба, якоже прорече, даде нам живот вечный и велию милость. (Трижды)

Песнь 7

Отроки от пещи избавивый, быв человек, страждет яко смертен, и страстию смертное в нетления облачит благолепие, Един благословен отцев Бог, и препрославлен.

Жены с миры богомудрыя в след Тебе течаху: Егоже яко мертва со слезами искаху, поклонишася радующияся Живому Богу, и Пасху тайную Твоим, Христе, учеником благовестиша.

Смерти празднуем умерщвление, адово разрушение, иного жития вечнаго начало, и играюще поем Виновнаго, единаго благословеннаго отцев Бога и препрославленнаго.

Яко воистинну священная и всепразднственная, сия спасительная нощь, и светозарная, светоноснаго дне, востания сущи провозвестница: в нейже безлетный Свет из гроба плотски всем возсия.

Богородичны:

Умертвив Сын Твой смерть, Всенепорочная, днесь, всем смертным пребывающий живот во веки веков дарова, Един благословенный отцев Бог и препрославленный. Всем царствуяй созданием, быв человек, вселися в Твою, Богоблагодатная, утробу, и распятие претерпев и смерть, воскресе боголепно, совозставив нас яко всесилен.

Песнь 8

Сей нареченный и святый день, един суббот Царь и Господь, праздников праздник, и торжество есть торжеств: в оньже благословим Христа во веки.

Приидите, новаго винограда рождения, божественнаго веселия, в нарочитом дни воскресения, Царствия Христова приобщимся, поюще Его яко Бога во веки.

Возведи окрест очи твои, Сионе, и виждь: се бо приидоша к тебе, яко богосветлая светила, от запада, и севера, и моря, и востока чада твоя, в тебе благословящая Христа во веки.

Троичен:

Пресвятая Троице Боже наш, слава Тебе. Отче Вседержителю, и Слове, и Душе, треми соединяемое во ипостасех Естество, Пресущественне и Пребожественне, в Тя крестихомся, и Тя благословим во вся веки.

Богородичны:

Прииде Тобою в мир Господь, Дево Богородице, и чрево адово расторг, смертным нам воскресение дарова: темже благословим Его во веки. Всю низложив смерти державу Сын Твой, Дево, Своим воскресением, яко Бог крепкий совознесе нас и обожи: темже воспеваем Его во веки.

Песнь 9

Припев:

Величит душа моя воскресшаго тридневно от гроба Христа Жизнодавца.

Ирмос:

Светися, светися, новый Иерусалиме: слава бо Господня на тебе возсия, ликуй ныне, и веселися, Сионе! Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, о востании Рождества Твоего.

Припев:

Христос новая Пасха, жертва живая, Агнец Божий, вземляй грехи мира.

О, божественнаго! О, любезнаго! О, сладчайшаго Твоего гласа! С нами бо неложно обещался еси быти, до скончания века, Христе, Егоже вернии, утверждение надежды имуще, радуемся.

Припев:

Ангел вопияше Благодатней: чистая Дево, радуйся, и паки реку, радуйся! Твой Сын воскресе тридневен от гроба, и мертвыя воздвигнувый, людие, веселитеся.

О, Пасха велия и священнейшая, Христе! О мудросте, и Слове Божий, и Cило! Подавай нам истее Тебе причащатися, в невечернем дни Царствия Твоего.

Богородичны:

Согласно, Дево, Тебе блажим вернии: радуйся, двере Господня, радуйся граде одушевленный; радуйся, Еяже ради нам ныне возсия свет из Тебе Рожденнаго из мертвых воскресения. Веселися и радуйся, божественная двере Света: зашедый бо Иисус во гроб, возсия, просияв солнца светлее, и верныя вся озарив, богорадованная Владычице.

Ексапостиларий самогласен

Плотию уснув, яко мертв, Царю и Господи, тридневен воскресл еси, Адама воздвиг от тли, и упразднив смерть: Пасха нетления, мира спасение. (Трижды)

СТИХИРЫ ПАСХИ

Стих: Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его.

Пасха священная нам днесь показася: Пасха нова святая, Пасха таинственная, Пасха всечестная, Пасха Христос Избавитель, Пасха непорочная, Пасха великая, Пасха верных, Пасха двери райския нам отверзающая, Пасха всех освящающая верных.

Стих: Яко исчезает дым, да исчезнут.

Приидите от видения жены благовестницы, и Сиону рцыте: приими от нас радости благовещения воскресения Христова; красуйся, ликуй и радуйся, Иерусалиме, Царя Христа узрев из гроба яко жениха, происходяща.

Тако да погибнут грешницы от лица Божия, а праведницы да возвеселятся.

Мироносицы жены, утру глубоку, представша гробу Живодавца, обретоша ангела, на камени седяща, и той провещав им сице глаголаше: что ищете Живаго с мертвыми? Что плачете Нетленнаго во тли? Шедше проповедите учеником Его.

Сей день, егоже сотвори Господь, возрадуемся и возвеселимся в онь.

Пасха красная, Пасха, Господня Пасха! Пасха всечестная нам возсия! Пасха! Радостию друг друга обымем. О Пасха!Избавление скорби, ибо из гроба днесь яко от чертога возсияв Христос, жены радости исполни глаголя: проповедите апостолом.

Слава, и ныне:

Воскресения день, и просветимся торжеством, и друг друга обымем. Рцем, братие, и ненавидящим нас, простим вся воскресением, и тако возопиим.

Какая музыка звучит сейчас вокруг нас? Может быть, это звуки современных песен, поющих нам о земной любви, женской красоте и привязанности. Быть может, мы прислушиваемся к пению птиц, поющих от радости весны, журчанию талой воды. Прислушаемся же еще раз к музыке природы, мне кажется, она поет о Воскресении. Не только о своем весеннем воскресении, но и о Воскресении Того, Кто создал Ее. «Да воскреснет Бог» — переливается сейчас то в храме Божьем, то в храме природы, в первом Бога прославляют люди, во втором — всё творение. Поет эти слова и тот, кто их когда-то впервые произнес — божественный Давид, пророк и духовный музыкант.


Псалом 67

Стихи 67-го псалма так часто слышатся за пасхальным богослужением, что можно смело назвать его пасхальным псалмом или псалмом воскресения. Пасхальные стихиры, тропари и другие песнопения являются как бы развернутым комментарием стихов псалма.

Да воскреснет и расточатся врази Его и да бежат от лица Его ненавидящии Его.

Давид пророческим взором предвидит воскресение Иисуса Христа. Враги Господа по толкованию святителя Афанасия Великого — демоны, псалмопевец уверен, что с воскресением Бога они разбегутся и рассеются как дым, для праведников же, напротив, это будет величайшая радость пред Богом. В этом псалме изображается торжественное шествие Бога к горе Синай, именно через этот образ Давид вспоминает исход избранного народа из Египта. Поразительная связь этих событий Исхода и Воскресения Христова описана здесь с необыкновенным величием. Эта же тема повторяется в прокимнах Светлой седмицы. Казалось бы, в чем связь - Исход евреев и Воскресение Христа?

Бог для нас — Бог во спасение; во власти Господа Вседержителя врата смерти.

В этом и связь — во власти Бога было освобождение когда-то избранного народа, в Его власти и освобождение от смерти всего человечества.

Победа Христа над смертью — центральная тема псалма. Мысль этого стиха повторяет и святой апостол Иоанн в Апокалипсисе — в руках Христа он видит ключи от ада и смерти. Христос победит смерть Своим Воскресением и недалеко то время, когда смерть и ад будут заперты в небытии навечно.

Псалом этот словно написан про нас, шествующих крестным ходом, подобно нам шествовали древние евреи из Египта. Мы «видели шествие Твое, Боже, шествие Бога нашего, Царя нашего во святыне» (Пс. 67,25), когда восстал Ты из мертвых, когда являлся апостолам, когда причащал Луку и Клеопу. И мы пойдем за Тобой, за огненным словом Твоих апостолов. На крестном ходе «впереди шли поющие, позади играющие на орудиях, посреди девы с тимпанами» (Пс. 67,26), расступилось вокруг нас море житейское, потонули позади нас египетские колесницы. Впереди нас Мариам и мироносицы, мы идем к гробу Твоему, чтобы увидеть погребальные пелены, преклонить колена у места, где лежало тело Твое. «Царства земные! пойте Богу, воспевайте Господа, шествующего на небесах небес от века» (Пс.67,33), и мы воклицаем «Христос воскресе!» Мы вошли в храм Твой с песнопениями, «страшен Ты, Боже во святилище Твоем», смертью смерть попрал, «пленил плен» (19 ст.), воскресе Христос!

Псалом 117

Сей день, егоже сотвори Господь возрадуемся и возвеселимся в онь.

«Какой же это день, кроме воскресного дня Господня? Какой это день, кроме дня, спасительного для всех народов, в который отверженный камень бысть во главу угла? Сей-то день воскресения Спасителя нашего, получивший себе от Него заимствованное наименование и называемый днем Господним, разумеет здесь слово», — пишет святитель Афанасий Великий.

Сам по себе этот псалом интересен большим количеством цитат из него в Новом Завете. Сам Господь Иисус Христос цитирует слова из него «Камень, который отвергли строители...», относя исполнение слов псалма к Себе, также словами из этого псалма Христос изобразил признание Его как Спасителя: «Благословен Грядый во имя Господне» (26 стих).

Вот он наступил тот день, о котором говорит псалом, день спасения, новый день творения, «возрадуемся и возвеселимся в онь». Святая спасительная Пасха! Радуйся, Давид, мы услышали твой призыв. Какой день, увидел ты, в который надлежит радоваться? Увидел ты Спасителя, Идущего как жертва на заклание: «вяжите вервями жертву, ведите к рогам жертвенника» (Пс. 117, 27). Вот Он, всеми отвергнутый, умер, но снова жив и возвещает дела Своего Отца (Пс. 117,17). Радуйся, пророк Иона, ибо ты изобразил воскресение своим пребыванием во чреве кита, радуйся, Моисей, потому что и для тебя теперь открыт вход в землю обетованную; радуйся, Приснодева Мария, «Твой Сын воскресе, тридневен от гроба».

В ирмосах пасхального канона прп. Иоанн Дамаскин переосмысливает библейские песни в контексте Воскресения Христова. Например, в ирмосе первой песни канона слова «победную поющее» отсылают нас к первой библейской песне – победной песне израильтян после перехода через Чермное море. Только библейской песне победа – это избавление от войск фараона, а в ирмосе – избавление от смерти. И еще в ирмосе используется образ перехода «от смерти бо к жизни, от земли к небесе Христос Бог нас приведе»: как Моисей вывел израильский народ из египетского рабства, так Христос привел нас «от смерти к жизни».

Песнь 4.

«На Божественной страже» - это почти дословное начало книги пророка Аввакума 2:1. Божественная стража – это стража ума человека, всецело устремленная к Божественному разумению, пророк Аввакум стоял на страже по полученному от Богу достоинству созерцания первосвященства. И далее в четвертой библейской песне мы слышим о плодах этой стражи – видениях пророка: «Господи, услышах слух Твой и убояхся; Господи, разумех дела Твоя и ужасохся. Посреде двою животну познан будеши. Внегда приближитися летом, познаешися; внегда приити времени, явишися; внегда смутитися души моей во гневе, милость Твою помянеши». «Яко всеси́лен» - всесилие или всемогущество Бога пророк Аввакум в четвертой песни описывает очень подробно, как праведно гневающегося на врагов и истребляющего их, ради спасения народа Своего – «днесь спасе́ние ми́ру». В ирмосе мы слышим призыв встать на стражу с нами в этот светоносный день и пророка Аввакума, который некогда созерцал всемогущество, величие и любовь Бога: «Покры небеса добродетель Его, и хвалы Его исполнь земля. И сияние Его яко свет будет, рози в руках Его, и положи любовь державну крепости Своей». Имя пророка Аввакума означает «отец пробуждения», что связывает тему воскресения Христа со смыслом пробуждения Господа, т.е. спасением мира в этот день пробуждения, о чем было ясно показано Ангелом в видении Аввакуму.

Песнь 5.

Ирмос: У́тренюем у́треннюю глубоку́, / и вме́сто ми́ра песнь принесе́м Влады́це, / и Христа́ у́зрим / пра́вды Со́лнце, / всем жизнь возсия́юща.

«От нощи утренюет дух мой к Тебе, Боже» - это начало пятой библейской песни четко связывает мысль пророка с темой Воскресения Христова в начале ирмоса пятой песни пасхального канона, только пророк имеет ввиду взыскание и стремление к Богу во внутренности своей и ночью, и ранним утром, а пасхальная песнь призывает этими словами верующих и глубокой ночью, и «зело рано» (Лк. 24:1) воспеть воскресшего Спасителя. Все христиане призываются бодрствовать в эту светоносную ночь, пребывать в пасхальных песнопениях и славословиях до самого утра, потому что восторжествовала правда Божия - «зане свет повеления Твоя на земли. Правде научитеся живущии на земли. Воскреснут мертвии, и востанут, иже во гробех, и возвеселятся, иже на земли» - «пра́вды Со́лнце, / всем жизнь возсия́юща».

Песнь 6.

Ирмос: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́, / и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя, / содержа́щия свя́занныя, Христе́, / и тридне́вен, я́ко от ки́та Ио́на, / воскре́сл еси́ от гро́ба.

«Из чрева адова вопль мой, услышал еси глас мой… Возлияся вода до души моея, бездна обыде мя последняя… снидох в землю, еяже вереи ея заклепи вечнии» - этот вопль пророка Ионы прообразует пребывание во аде заключенных, куда по милости и человеколюбию снизше́л еси́ Господь (в преиспо́дняя земли́), сокрушая те вечные оковы, которые не были подвластны ранее никому, даруя свободу всем воскресением Своим. Дословный текст о сокрушении вереев мы находим у пророка Исайи (Ис. 45:2-3). По словам прп. Максима Исповедника, земля в тексте пророка Ионы – это пороки и грехи человеческой плоти, а засовы вечные – это страсти, которыми приковано человеческое естество к земному. Подобно тридневно пребывающему во чреве кита Ионе, тридневно пребывающий в недрах земли Господь «воскре́сл еси́ от гро́ба», даруя нам победу над грехом, страстями и смертью.

В основе пасхального канона лежат Слова свт. Григория Богослова 1-е "На Пасху" и 45-е «На Святую Пасху».

Слово 1 «На Пасху»

Песнь 1.

Ирмос: Воскресе́ния день, / просвети́мся, лю́дие. / Па́сха, Госпо́дня Па́сха, / от сме́рти бо к жи́зни, / и от земли́ к небеси́, / Христо́с Бог нас преведе́, / побе́дную пою́щия.

Воскресения день есть самое благоприятное начало, чтобы просветить свои души торжеством великого праздника - уступим все Воскресению, употребив доброе принуждение; изберем этот день началом попечения о добром, чтобы Воскресший ныне из мертвых Господь и нас обновил Духом, прохождением «от смерти бо к жизни» сделав нас новыми людьми, новой тварью, которая со Христом и умирает охотно и воскресает, «преведе от земли́ к небеси́».

Песнь 3.

Вчера́ спогребо́хся Тебе́, Христе́, / совостаю́ днесь / воскре́сшу Тебе́, / сраспина́хся Тебе́ вчера́, / Сам мя спросла́ви, Спа́се, во Ца́рствии Твое́м.

Вчера я распинался, умирал и погребался со Христом, ныне прославляюсь с Ним, оживаю и воскресаю Его воскресением.

Песнь 4.

Я́ко единоле́тный а́гнец, / благослове́нный нам вене́ц Христо́с, / во́лею за всех закла́н бысть, / Па́сха чисти́тельная, / и па́ки из гро́ба кра́сное / пра́вды нам возсия́ Со́лнце.

Святитель Григорий напоминает верующим подробности оплакивания Египетских первенцев (10 казнь), сравнивая нашу жизнь, порабощенную плоти с порабощением израиля в Египте. Вчера волею за нас заклан был Агнец, «помазаны двери, Египет оплакивал первенцев; мимо нас прошел погубляющий, печать для него страшна и досточтима», и его Святою чистейшей кровью мы очищены и ограждены, так, что беспрепятственно празднуем Пасху Христову - праздник исшествия к воссиявшему нам правды Солнцу.

Слово 45-е «На Святую Пасху».

Песнь 4.

Ирмос: На Боже́ственней стра́жи / богоглаго́ливый Авваку́м / да ста́нет с на́ми и пока́жет / светоно́сна А́нгела / я́сно глаго́люща: / днесь спасе́ние ми́ру, / я́ко воскре́се Христо́с, / я́ко всеси́лен.

«На стражу мою стал» (Ав. 2:1), по слову пророка и данной по Духу благодати созерцания, святитель стремится посмотреть и узнать показанное и сказанное пророку Аввакуму. «Я стоял и смотрел: и вот муж, восшедший на облака, муж весьма высокий, и образ его как вид Ангела (Суд. 13:6), и одежда его, как блистание летящей молнии. Он воздел руку к востоку, воскликнул громким голосом (а глас его, как глас трубы, и вокруг его как бы воинство небесное) и сказал: «Ныне спасение миру, миру видимому и миру невидимому!» (свт. Григорий Богослов).

Песнь 7.

Я́ко вои́стинну свяще́нная, / и всепра́зднственная сия́ спаси́тельная нощь, / и светоза́рная, / светоно́снаго дне, / воста́ния су́щи провозве́стница, / в не́йже безле́тный Свет из гро́ба пло́тски всем возсия́.

Святая пасхальная ночь - светоно́снаго дне, / воста́ния су́щи провозве́стница - «образ великого света, света, каким небо сияет свыше, озаряя целый мир своими красотами, света премирного, который в ангелах, первой светлой природе после Первого Естества, из Него источается, – и Света в Троице, Которой составлен всякий свет, от неделимого Света разделяемый и украшаемый. Но прекраснее и блистательнее нынешняя светозарность, потому что вчерашний свет был предтечей великого и воскресшего Света, и как бы предпраздничным весельем; а ныне празднуем само воскресение, не ожидаемое еще, но уже совершившееся и примиряющее собой весь мир» (свт. Григорий Богослов).

На пасхальном богослужении мы часто слышим группу текстов, начинающихся словами «Пасха священная нам днесь показася». Группа текстов, начинающаяся словами «Пасха священная нам днесь показася» - это стихиры Пасхи. Они находятся в Цветной Триоди, на богослужении пасхальной утрени и на недельных вечернях. Звучат всю светлую седмицу на утрене, а также на недельных вечернях второго периода празднования Пасхи.

2 цитаты из стихир: «Па́сха, Госпо́дня Па́сха! / Па́сха всечестна́я / нам возсия́. Па́сха, / ра́достию друг дру́га обы́мем»; «друг дру́га обы́мем. / Рцем бра́тие, / и ненави́дящим нас, / прости́м вся Воскресе́нием» - «Пасха! Господня Пасха!»; «обнимем друг друга. Скажем: братья, и ненавидящим нас (Ис. 66:5), особенно тем, которые из любви что-нибудь сделали или потерпели. Уступим все Воскресению; простим друг друга…» (свт. Григорий Богослов).

Что означают слова Пасхального эксапостилария "Пасха нетления","Адама воздвиг от тли"и пасхального канона «Страстию смертное в нетления облачи благолепие» (ирмос 7 песни)? О каком тлении и нетлении идет речь?

«Пасха нетления» - переход от тления к нетлению, от смерти к жизни, от разложения к обожению. Господь, воскресив в себе наше человеческое естество, даровал ему нетление, перерождение, обновление. «Адама воздвиг от тли» - в воскресшем Спасителе Адам возрождается от смертоносной тли. Адам, усвоивший через грехопадение процесс распада в теле и душе, воскресением Христа врачуется, восстанавливается в обновленном состоянии, тление побеждено Христом, и болезни тления сокрушены и истреблены вместе со смертью. Пасха нетления вселяет надежду и открывает возможность верующим достичь обожения и войти в Царство Небесное, закрытое когда-то грехом и тлением.

«Страстию смертное в нетления облачи благолепие» (ирмос 7 песни) – восприняв человеческое естество при воплощении, Господь своим страданием по человечеству упраздняет тление и смерть, облекая смертного человека в благолепие бессмертия.

ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ!

Материалы приходской Воскресной школы для взрослых

Вся праздничная Литургия состоит из особых пасхальных песнопений – гимнов Воскресшему Христу. Служба сопровождается практические непрерывным пением, что олицетворяет не прекращаемую радость верующих. Песнопения Пасхи отличаются особой величественностью и торжественностью, так как в них прославляется главное событие всего христианского мира – победа Христа над смертью. Они часто поются прихожанами совместно с хором, и не только на протяжении ночного богослужения, но и в продолжении праздничных пасхальных дней.

Воскресение Твое, Христе Спасе, / Ангели поют на небесех, / и нас на земли сподоби / чистым сердцем / тебе славити.

Тропарь Пасхи

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав.

А́ще и во гроб снизше́л еси́, Безсме́ртне, / но а́дову разруши́л еси́ си́лу, / и воскре́сл еси́, я́ко Победи́тель, Христе́ Бо́же, / жена́м мироно́сицам веща́вый: Ра́дуйтеся! / и Твои́м апо́столом мир да́руяй, / па́дшим подая́й Воскресе́ние.

Пасха / священная нам днесь показася; / Пасха нова святая; / Пасха таинственная; / Пасха всечестная. / Пасха Христос Избавитель; / Пасха непорочная; / Пасха великая; / Пасха верных. / Пасха двери райския нам отверзающая. / Пасха всех освящающая верных.

Ангел вопияше Благодатней: / чистая Дево, радуйся! / И паки реку: радуйся! / Твой Сын воскресе / тридневен от гроба / и мертвыя воздвигнувый, / людие, веселитеся.

Воскресение Христово видевше, / поклонимся Святому Господу Иисусу, / единому безгрешному, / Кресту Твоему покланяемся, Христе, / и святое Воскресение Твое поем и славим: / Ты бо еси Бог наш, / разве Тебе иного не знаем, / имя Твое именуем. / Приидите вси вернии, / поклонимся Святому Христову Воскресению: / се бо прииде Крестом радость всему миру. / Всегда благословяще Господа, / поем Воскресение Его: / распятие бо претерпев, / смертию смерть разруши.

Волною морскою / скрывшаго древле, / гонителя мучителя, под землею скрыша / спасенных отроцы; / но мы, яко отроковицы, / Господеви поим, / славно бо прославися.